לבנה מלאה

בשישי עמדתי מול הלבנה המלאה, הלבנה של ירח וניכל.

בתור פגאנית ישראלית, יש לי את ההרגל שמוטבע בי לחשוב על הלבנה בתור דמות נשית. גם כי לבנה זה שם נשי, וגם כי ככה חנכוני הנשים שהכניסו אותי לדרך הזאת. הלבנה היא סמל נשי, השמש סמל גברי- ככה זה בוויקה וככה זה במעגלים פגאניים ברחבי העולם. ומה לעשות שאצל הכנענים זה לא בדיוק ככה. ירח הוא אל זכר. שמש היא אלה (שפשו, באוגריתית). במקום  גלגל השנה הוויקאני יש פה מחזור אחר, שמבוסס על העונה הגשומה, עונת הצמיחה והעונה היבשה. קשה לי לחשוב על האל שנולד ביול, כי מבחינתי יול הוא אמצע החורף ומן הסתם בעל כבר כאן. וכמובן, עניין הלבנה המלאה שעשה לי בלאגן שלם בארגז הסמלים שלי.

אז התחלתי להתייחס ללבנה המלאה כלבנה של ירח וניכל. הלבנה החסרה היא של האל מות (זוכרת שקראתי את זה איפושהו, המובן של הירח כ'קרת אבלים'), והלבנה החדשה היא של ירח. ואז הלבנה המלאה הופכת עבורי להיות זמן של זוגיות ושל פריון, והפירות של ניכל, אלת הבוסתנים.

השמש בשבילי נשית- נשית כמו האלות המצריות סחמת וחתחור- יוקדת (שפשו-פגרי) ומזינה. מאירה  ומרפאת. המלכה החמה, כמו בשיר של גלי עטרי.

 

מחשבה אחת על “לבנה מלאה

  1. בוודו, הירח, ששמו אוסו, הוא נקבה והוא למעשה האישה הראשונה על פני האדמה. אני כבר התרגלתי לזה שהירח והשמש הם גם זכר וגם נקבה בהתאם להקשר שלהם. מבחינתי זה כבר מאוד נזיל ולא מגביל עבודה. להפך, זה עשיר להתייחס לרוחות ואנרגיות מסויימות ככאלו שיש להם טבע דואלי :-)

השאירו תגובתכם

