פולחן אשרה- נקודות לפולחן אישי

אשרה, אם האלים של ארץ כנען.

אשרה. נביאיה קראו לה על הכרמל. מקדשים לה ולאל נבנו מדן ועד לכיש.

כדי לא לכתוב מחדש מידע שכבר קיים בצורה נפלאה אצל כרמית, מומלץ להתחיל בקריאה כללית על אשרה, שמותיה ותפקידיה במיתוס הכנעני. קדימה, תפתחו חלון חדש, אני אחכה לכם פה.

http://www.witchcraft.co.il/?p=55

קראנו? הכרנו? עכשיו אפשר לפרט.

אשרה היא אם האלים. כוח יוצר, שדואגת שהעולם יתנהל על סדרו.
מתיאורים של ה'שכינה' היהודית\קבלית (וגם של 'סופיה', חוכמה, הגנוסטית) אפשר לראות הקבלה לתיאורים של אשרה או לסמלים שמופיעים לצד שמה, כאשר לדוגמה עץ החיים הוא אחד הסמלים העתיקים של אשרה.
לקריאה נוספת, ממליצה בחום על The Hebrew Goddess של רפאל פטאי. חלקו הגדול זמין כאן:
http://books.google.co.il/books?id=VfAX_wkMM4IC&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false

בחוויה האישית של ההיכרות שלי איתה, היא מעריכה מאוד עשיה ומלאכת כפיים. במיוחד כי היא עצמה לא נחה (בניגוד לאל אל שמתואר לרוב אוחז בכוס יין) היא טווה ואורגת ("שתי ים וערב נהר"), פורשת רשתות דגים בים, שופתת קדרה על מדורת גחלים (מההקשר, הקדירה כנראה מכילה צבע ארגמן), וצובעת בדים.
מצד שני, האצילות עדיין ניכרת בה- בעל וענת מביאים לה מנחות עשויות כסף וזהב כשהם רוצים את ברכתה, ומשרתה מכין עבורה את החמור כשהיא יוצאת לדרך (החמור נחשב לחיית הרכיבה של המלכים. זה התגלגל אל היהדות בכך שהמשיח יגיע על חמור.)

מנחות מתכלות כוללות תמרים (עץ התמר מקודש לה), רימון, שקדים, מאפים תוצרת בית (זאת גם המנחה שניתנה בזמן המקרא ל'מלכת שמיים'), וכמובן קטורת מור ולבונה (זה ברירת המחדל שלי, בעיקר כי זה ניתן לה לחלוטין, אבל לטקסים גדולים אני אכין לה מאפה כלשהו שיוקדש למטרה הזאת).

מנחות לא מתכלות כוללות פנינים (שמגיעות מהים), עץ האלה והאלון, טורקיז (מסמל את הים) או אבן אילת (מקודשת לה בעקר בדרום, בדמות האלה 'בעלת',הגרסה הכנענית\עברית של חתחור. השם 'אילת' נחשב לשם של אשרה, כזוגתו של אל).

הצבעים העיקריים שלה (אם מדליקים לה נרות) הם טורקיז, סגול (סגול מסמל את הארגמן הכנעני, צבע מלכות), וירוק (בדמותה כ'אשרת השדה', עץ החיים המזין). כמובן שגם לבן מתאים.

אני משתדלת לתת מנחות לאשרה ביום שבת. בעיקר כי בתפיסה העברית\יהודית זה 'שבת המלכה' (ואשרה לתפיסתי היא מלכת-עולם). בנוסף למנחות, אני מנגנת לצד המזבח שלי (כך זה נעשה במקדשים, לפי חלק מהממצאים).

כאני עושה טרנס בדרך לפגוש אותה, אני עוברת ליד חוף ים (כשפני לכיוון לצפון). לפעמים היא על החוף, אורגת שי ים וערב נהר, ולפעמים אני פונה אל הים ורואה את המשרת שלה, הדייג קדש-ואמרר, שמביא אותי אליה על סירת הדייגים שלו. היו מספר פעמים שפגשתי אותה באיזור שדומה יותר לאיזור יהודה, אבל זה היה טרנס בהקשר של חזרה לזמן אחר (ואז הגעתי לבקתת בוץ שהיתה בה צלמית שלה, יצאתי החוצה והיא  היתה בין העצים.)

4 מחשבות על “פולחן אשרה- נקודות לפולחן אישי

  1. אם את כבר מציינת את השבת אז תשירי לה את השיר המפורסם משולחן השבת (ספר משלי פרק לא ):
    אֵשֶׁת חַיִל מִי יִמְצָא.. דָּרְשָׁה צֶמֶר וּפִשְׁתִּים וַתַּעַשׂ בְּחֵפֶץ כַּפֶּיהָ:
    יָדֶיהָ שִׁלְּחָה בַכִּישׁוֹר וְכַפֶּיהָ תָּמְכוּ פָלֶךְ: מַרְבַדִּים עָשְׂתָה לָּהּ שֵׁשׁ וְאַרְגָּמָן לְבוּשָׁהּ: קָמוּ בָנֶיהָ וַיְאַשְּׁרוּהָ…

  2. שמחה ללמוד ש"אבן אילת" מקודשת לה, ירשתי אבן גדולה ויפה מאבא שלי. היא תמיד הרגישה לי מאד נשית ואמהית, וחשבתי שזה בגלל שאבא שלי קיבל אותה מתנה מזוג שהוא הביא מעקרות להיריון…

  3. כן, אני יודעת שזה פוסט ישן, אני חורשת קצת על הבלוג ותוהה:

    אין תמרים בטבע של ארץ ישראל. זה עץ תרבות, שהובא לכאן- מן הסתם, מתישהו לפני גג 10,000 שנה. כלומר, מעט מאוד זמן במונחים של אלים. וזה גורם לי להתות באופן כללי על אלוהויות מקום- הטבע משתנה כל הזמן, בהשפעת אדם אבל לא רק. איך זה משפיע על אלי המקום? מה זה אומר? האם עוד 500 שנה, נניח, מין פולש שצלח מאוד בישראל- נניח, חמציץ- יהיה מקודש לאשרה, או לאל כנעני אחר?
    אשמח לשמוע הרהורים בעניין.

    • כל התרבות הכנענית כולה לא קיימת עשרת אלפים שנה (משייכים אותה לסוף התקופה הכלכוליתית, בערך 4000 לפני הספירה, והלאה), וכשהיא הגיע התמרים כבר היו חלק מהנוף.
      http://mushecht.haifa.ac.il/archeology/CronologicalTbl.aspx?id=13

      מה היו האלים הכנעניים לפני שקמה התרבות הכנענית ומה היה מקודש להם? האם הם נעלמו כשהיא נעלמה? הוטמעו בתרבויות שצמחו ממנה? חיכו בין החרסים?
      כשאני אומרת שמשהו מקודש לאלים, אני מתכוונת שהוא מתאים לאותה מהות שלהם, או שעמים קדומים ראו לנכון שהוא מתאים למהות שלהם. בהחלט אפשרי שלפני שקראו לאלה 'אשרה' קראו לה 'האם הגדולה', או בשם אחר שלא ידוע לנו היום כי אין לנו כתב מאז, בדיוק כמו שיש אנשים שרואים ב'שכינה' הקבלית התגלגלות מאוחרת יותר של אשרה לתוך התרבות היהודית (וכמו שבעל ואל הוטמעו לתוך האל המדייני יהו, כשהפך לאל יהוה). בתור הייצוג האולטימטיבי של אימהות וכוח חיים, כשהתרבות הכנענית פיתחה את הדיג והספנות, אז התאים שהים יסתנף תחת המהות שלה, כמקור לדגים מזינים ולמסחר. לעומת זאת, בחלקים הפנימיים של הארץ, שניזונו מעץ התמר, הוא שוייך לה.

      מה זה אומר שמשהו שוייך לאלים או מקודש לאלים? זה אלמנט שמסונכרן עם המהות של האל הזה, אז זה עוזר להתחבר אל האל הזה, או נתיב טבעי עבור האל הזה להתממשק עם המציאות הפיזית. במובן מסויים זה כמו למצוא קולן שמכוונן לתו 'דו', כשאת רוצה להגיע לישות שהמהות שלה היא 'התו דו', או לשמוע צליל 'דו' עולה מתוך קולן כזה.
      מה זה קולן, למי שלא מכיר-
      https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A7%D7%95%D7%9C%D7%9F

      לגבי החמציץ, אני בספק. הוא לא מזין מספיק כדי שיוכל לשמש כסמל של אשרה. אבל בתי חולים יכולים להיות מקודשים לרשף, אל של רפואה ומגיפות, ואנרגיה סולרית יכולה להיות מקודשת לשמש, אלת השמש.

השאירו תגובתכם

